Cloë Jansen

You at your best

Met deze planner stel je niet alleen duidelijke en haalbare doelen, maar werk je er ook stap voor stap naartoe. Ontdek hoe jij het beste uit jezelf haalt!

You at your best

Met deze planner stel je niet alleen duidelijke en haalbare doelen, maar werk je er ook stap voor stap naartoe. Ontdek hoe jij het beste uit jezelf haalt!

You at your best

Projectduur
7 weken

Datum
18-2-’25 – 11-4-’25

Type
Individueel

Tools
Figma en Adobe Indesign

De opdracht

Voor dit project waren we onze eigen opdrachtgevers en moesten we onze eigen opdracht formuleren. 
Hierbij wilde ik me richten op het onderwerp zelfontwikkeling, dit gespecificeerd naar het opstellen van duidelijke / haalbare doelen en het realiseren van deze doelen. De aanleiding hiervoor was dat ik bij mezelf en mensen uit mijn omgeving merk dat ze moeite hebben om doelen op te stellen en deze te realiseren. Mijn doel hierachter is dat jongvolwassenen duidelijk inzicht krijgen in de stappen die ze moeten doorlopen om doelen op te stellen en hen te helpen bij het realiseren hiervan.

De ontwerpvraag bij de project luidde als volgt: “Hoe kan ik een planner ontwerpen die jongvolwassenen niet alleen helpt bij het opstellen van duidelijke en haalbare doelen, maar hen ook begeleidt bij het realiseren ervan?”

Doelgroep
De doelgroep bestaat uit jongvolwassenen tussen de 18 en 25 jaar die graag aan zichzelf willen werken, maar hierin vastlopen door een gebrek aan richting en houvast.

Deze levensfase gaat gepaard met veel veranderingen, zoals het ontdekken wie je bent en wat je wilt in je leven. Ook het maken van belangrijke keuzes op het gebied van studie, werk, relaties en toekomst komen hierbij kijken. Juist door deze dynamiek ervaren veel jongvolwassenen onzekerheid over hun persoonlijke ontwikkeling.

Huidige situatie
De huidige situatie is dat jongvolwassenen moeite hebben met het stellen van persoonlijke doelen en het daadwerkelijk realiseren daarvan. Hoewel ze de wens hebben om zichzelf te ontwikkelen en te groeien, weten ze vaak niet concreet wat ze willen verbeteren. Ze ervaren onzekerheid over waar te beginnen en welke stappen ze moeten nemen om hun doelen te bereiken. Dit kan leiden tot frustratie, uitstelgedrag en demotivatie.

Hoewel er al planners op de markt zijn waarin je doelen kunt opschrijven en weekplanningen kunt maken, bieden deze geen oplossing voor de specifieke behoeften van de doelgroep. De meeste planners zijn te algemeen en bieden geen concrete handvatten of begeleiding over hoe jongvolwassenen daadwerkelijk hun doelen kunnen opstellen en realiseren.

Resultaat

You at Your Best is een fysieke planner met een bijbehorende app, ontworpen om jongvolwassenen te helpen bij hun persoonlijke ontwikkeling.

Met de fysieke planner kunnen jongvolwassen stap voor stap duidelijke en haalbare doelen opstellen. Dit begint bij het leren kennen van zichzelf, via een brief aan hun toekomstige zelf, zelfreflectie en het maken van een visionboard. Zo ontstaat er inzicht in wie ze zijn en wat ze willen bereiken, wat essentieel is voor het formuleren van haalbare doelen.

Bij het opstellen van doelen werkt de planner met hoofddoelen en bijbehorende subdoelen, hierdoor worden grote doelen behapbaar. Via vragen gebaseerd op de SMART-methode worden doelen helder en concreet geformuleerd.

Om deze doelen te realiseren moeten er actiepunten worden opgesteld. Dit kan gedaan worden in de aanvullende app, hierbij  moet de doelen pagina gescand worden en aan de hand daarvan genereert de app automatisch opdrachten die bijdragen aan het realiseren van je doel. 

Naast doelen biedt de planner ook dagelijkse to-do’s, ruimte voor notities, en reflectiemomenten op wekelijkse, halfjaarlijkse en jaarlijkse basis. Zo kan je effectief bezig blijven en behoud je overzicht op je voortgang. Ook biedt de planner een maandelijkse habittracker waarmee je kleinere geewoontes kan bijhouden, zoals 2l water drinken elke dag. 

De app bevat ook toevoegende onderdelen, zoals herinneringsmeldingen, progressie van doelen, wekelijkse progressie van de opdrachten en tips rondom het onderwerp zelfontwikkeling.

Connect fase

Ik ben het project gestart met de Connect-fase, waarin ik onderzoek heb gedaan naar de doelgroep, het onderliggende probleem en de context van de opdracht. Dit deed ik aan de hand van deskresearch, interviews met de doelgroep en een concurrentieanalyse.

Op basis van de resultaten heb ik de belangrijkste inzichten verzameld (zie afbeelding hieronder). Zo bleek onder andere dat zelfbewustwording essentieel is vóór het opstellen van doelen. Ook kwam naar voren dat het koppelen van doelen aan dagelijkse routines zorgt voor consistentie, wat een positieve invloed heeft op het behalen van deze doelen.

Aan de hand van deze inzichten heb ik ontwerprichtlijnen opgesteld die als basis dienden voor de conceptfase.

Ontwerprichtlijn 1

“De planner moet ingaan op zelfreflectie en zelfkennis”

Ontwerprichtlijn 2

“De planner moet inspelen op de intrinsieke motivatie van jongvolwassenen”

Ontwerprichtlijn 3

“De planner moet ervoor zorgen dat jongvolwassenen haalbare doelen formuleren”

Ontwerprichtlijn 4

“De planner moet jongvolwassenen ondersteunen bij het actief werken aan hun doelen”

Concept fase

In de conceptfase ben ik ideeën gaan genereren via brainstormsessies met de doelgroep. Denk hierbij aan methodes zoals Crazy 8, mindmapping en omgekeerd brainstormen.

Op basis van de ontwerprichtlijnen en de uitkomsten van de brainstormsessies heb ik twee concepten ontwikkeld. Voor beide concepten maakte ik paper prototypes, zodat ik concepttests kon uitvoeren met klasgenoten.

Met de feedback uit deze tests heb ik een definitief concept samengesteld, waarmee ik vervolgens de create-fase ben ingegaan.

Create fase

In deze fase heb ik mid-fidelity prototypes ontwikkeld voor mijn concept. Voor de fysieke planner ontwierp ik meerdere versies, waarmee ik een A/B-test en observatie kon uitvoeren. Voor de app maakte ik één versie, die ik testte met behulp van een usabilitytest.

Op basis van de resultaten uit deze tests heb ik voor zowel de planner als de app een high-fidelity prototype uitgewerkt. Tijdens de expositie gebruikte ik deze om duidelijk te laten zien wat mijn product is en hoe het werkt. Daarnaast fungeerde de expositie als extra testmoment, waarbij bezoekers opdrachten uitvoerden om de gebruiksvriendelijkheid te toetsen.

Feedback / verbeterpunten

Op dit moment is de docent nog bezig met het beoordelen van dit project. Zodra ik de beoordeling heb ontvangen zal ik dit kopje gaan schrijven

Wat teamgenoten over mij zeggen

Uitgelichte projecten